Vyzvednutí rezervací
Věrnostní program

Na mělčině

Na mělčině
Autor: Frank Houtappels
Režie: Jakub Nvota
Hrají: Iva Janžurová, Miroslav Vladyka, Barbora Munzarová, Sabina Remundová
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Lucie Loosová
Délka představení: 140 minut (pauza 20 min)

Termíny v Divadle Kalich

út 25.11. 19:00 Na mělčině Činohra

Termíny zájezdových představení

st 19.11. 19:00 Na mělčině Jindřichův Hradec    
st 26.11. 19:00 Na mělčině Štětí    

Objednávkový list pro pořadatele

Na mělčině

Na mělčině - fotografie 1 Na mělčině - fotografie 2 Na mělčině - fotografie 3 Na mělčině - fotografie 4

z recenze Kateřiny Kočičkové v MF Dnes

 

Text dramatika Franka Houtappelse Na mělčině patří k hrám, které nemůžou zklamat. Jednak herce, přesněji herečky, protože nabízí velké ženské role, a jednak diváky. Jde o populární žánr hořké komedie… . Režie Jakuba Nvoty slouží textu a především hercům. V Divadle Kalich vznikla divácky vděčná inscenace: ani hluboká, ale ani mělká.

 

 

z recenze Marty Bystrovové v Lidových novinách

 

„Až nezvykle ztišeným výrazem se představuje Iva Janžurová v poněkud nahořklé komedii nizozemského autora Franka Houtappelse Na mělčině, která se nově hraje v české premiéře v Divadle Kalich… K zajímavostem inscenace patří obsazení. Režisér Jakub Nvota vybral k Ivě Janžurové její dceru Sabinu Remundovou (výrazová podobnost je okouzlující) a Barboru Munzarovou a k nim skvěle padnoucího Miroslava Vladyku.“

 

 

z recenze Radmily Hrdinové v deníku Právo

 

 „… Janžurová jako matka Ingrid skládá umně postavu z mnoha kontrastních poloh od suché komiky, s níž je schopná prezentovat i jadrné výrazy, přes krátké, mladistvě energické vyšlehnutí vzpoury vůči životním mělčinám, až po zhasínající světlo mysli, jímž budí soucit a něhu. Trojici protagonistek dobře sekunduje Miroslav Vladyka, jenž v roli Waltera uplatňuje smysl pro drobnokresebnou komiku a umění bezeslovných situačních point.

 

Houtappelsova hra se v Kalichu jistě stane diváckou stálicí, o čemž svědčil i bouřlivý ohlas premiérového publika. Bylo by ale škoda, kdyby časem uvízla na mělčině herecké podbízivosti na úkor rafinovanějších, propracovanějších a zajímavějších hlubin.“

 

 

z recenze Kateřiny Valalik Čermákové na www.topizine.cz:

I když se může jevit inscenace jako poměrně náročná, ve skutečnosti jde o komedii v každém směru. Situační i konverzační. Jedna hláška střídá druhou a bránice si téměř neodpočine.

Celá recenze na:

http://www.topzine.cz/recenze-na-melcine-vas-bude-v-kalichu-bavit-od-zacatku-do-konce

 

 

z recenze Adély Křížová na www.studentpoint.cz:

Představení je plné svérázného černého humoru, který v některých případech nezanechá ani jedno oko suché, a příjemných životních paradoxů. Velice inspirativní je obdivuhodná síla Ingrid vzepřít se svému osudu v jakémkoli věku, a to i bez ohledu na úspěšný výsledek. Iva Janžurová tak opět ukázala, že je žena na svém místě a herečka, jak se patří.

Celá recenze na:

http://www.studentpoint.cz/53-divadlo/6404-pozor-at-neuviznes-na-melcine/

 

 

z recenze Michala Nováka na serveru www.i-divadlo.cz

 

„Je zajímavé zjistit, že činoherní linka Divadla Kalich v této sezoně pracuje s dramaturgickou profilací, tedy něčím, co často nevystopujeme ani ve štědře dotovaných scénách. Promarněnost života je silné téma a rezonuje i v této hořké hře, v níž postavy obrazně uvíznou na mělčině, podobně jako vorvaň, který ztratil svůj kompas…“

 

  

 

Herečka Iva Janžurová se rozhodla přijmout roli mimo své domovské Národní divadlo. K tomuto výjimečnému kroku ji přiměla nabídka z Divadla Kalich textu originální komedie nizozemského autora Franka Houtappelse Na mělčině „o dvou sestrách, jejich matce, tátově popelu a manželství s omezenou trvanlivostí“. Česká premiéra této hry se uskutečnila ve středu 4. dubna 2012 za osobní účasti autora.

 

 

Režisérem inscenace je Jakub Nvota, autorem scény čerstvý majitel Ceny Alfréda Radoka Martin Černý, kostýmů Lucie Loosová.  Po boku Ivy Janžurové hrají Barbora Munzarová, Sabina Remundová a Miroslav Vladyka. „Není v současné světové dramatice mnoho her, které by nabízely hned tři velké příležitosti pro ženy – herečky. Komedie Na mělčině takovou hrou je. Disponuje životní moudrostí, humorem a zároveň je v ní odvěký příběh běhu času, vnímaný přes model rodiny. Každý z nás dospěje pod ochranou rodičů, aby záhy začal chránit je,  starat se o ně a doufal, že je pro svoje děti tím, čím byli rodiče pro něho. Toto odvěké střídání generací  přináší pravdy, ale i trpkost, ironii života a humor jako zbraň, díky níž je možné přežít,“ říká režisér Nvota.

 

 

Janžurové hrdinka Ingrid je čerstvě ovdovělá matka dvou dcer:  Mia (Sabina Remundová) má pubertální děti, přebujelý pocit zodpovědnosti, starost o mámu a nefunkční manželství. Mladší Roos (Barbora Munzarová), bývalá školní kráska, děti nemá. Zato má přepychovou rezidenci v Bangkoku…a nefunkční manželství. Čtyřlístek hrdinů doplňuje melouchař a bývalý spolužák dcer Walter (Miroslav Vladyka), který by rád koupil jejich dům na břehu moře. Se všemi třemi se Ingrid na stará kolena vydává na misi pod heslem „budete šťastní, ať se vám to líbí, nebo ne“. Zamíří do Thajska, kde budou praskat ledy, tajemství i urny.

 

Na mělčině je originální komedie, trochu absurdní, s překvapivými zvraty a hlavně až do konce s drápavým podtónem. Nabízí portrét čtyř osamělců, kteří dělají všechno pro to, aby ze svých životů oškrábali rez a zbavili se strachu, že jednou skončí jako vorvaň uvíznutý na mělčině… Její autor Frank Houtappels (1968) vystudoval herectví v Amsterdamu. Kromě herectví se úspěšně věnuje i psaní divadelních her. Jeho prvotina Aan het Eind van de Aspergetijd se hrála v rámci turné po celém Nizozemí. Houtappels pracuje také jako filmový a televizní scénárista. Díky hře Na mělčině si získal pověst autora schopného neobyčejně citlivě popsat i ta nejzastrčenější zákoutí ženské duše.

 

 

2 otázky pro Ivu Janžurovou

 

Čím vás text hry Na mělčině zaujal natolik, že jste se rozhodla přijmou hlavní roli Ingrid? A váháte dlouho, než na nějakou roli kývnete?

Na celou svou divadelní tvorbu mohu nahlédnout i z úhlu přicházejících nebo očekávaných rolí. Pro mě je to touha setkat se s úkolem, který mě bude přitahovat mimořádnou dobrodružností řešení – jak roli uchopit, nakolik budu mít možnost využít svůj vlastní životní materiál, svá poznání, zkoumání lidských osudů, zkušeností. Přitahuje mě obtížnost úkolu, jíž většinou přinese kvalitní předloha. Vyhýbám se černočerným vulgárním tématům, nechci hrát osudy, které nesou bezvýchodnost a skepsi. Postava Ingrid se ocitá po smrti manžela v nečekaném prozření, že se v zaujatém plnění povinností manželky a matky minula se svou touhou po smysluplném naplnění života. Chce před takovou prohrou zastavit své dcery a taková snaha samozřejmě přinese řadu komediálních situací. Je tu před námi vzácná jemná tragikomedie, která se bude úsměvně promítat do příběhů rodin těch, kdo budou sedět v hledišti.

 

Čím je vám Ingrid blízká?

Také mám dvě dcery. Je to blízkost vlastně docela nedůležitá, nicméně můžu pro Ingrid čerpat i ze svých mateřských zkušeností. Děti nás od jisté chvíle mají za slabé či slábnoucí osoby, které si koledují o shovívavost a o maximálně povinnou úctu ke stáří. Snaha být rovnými partnery vůči jejich rozpaženým křídlům je holt dětinskost. A to je ve hře Na mělčině pěkně zachycené.

 

 

Rozhovor s režisérem Jakubem Nvotou

 

Co podle vás vyvrhlo naše postavy "na mělčinu"?

Strach. Strach přiznat si, že už jste tam. Anebo se blížíte. Trčíte tu, je vám zima jste sám. Měl byste skočit do hluboké vody a plavat ze všech sil. Jenže hluboká voda vede do neznáma a mělčina je v jistém smyslu jistota.

 

Je Houtappelsova hra spíš o ženách, nebo o mužích?

Do života třech žen výrazně zasáhl muž. Jejich otec. Nejen tím, jak zemřel, ale také tím, jak žil. Přeměnil si spolu s nimi život na přežívání, na dlouhou lepkavou letargii, ze které se dá jen velmi těžko probudit. Ta smrt je vlastně jeho dar. Dal jim možnost, aby ještě něco se svým životem udělaly.

 

Jaké postavení hře Na mělčině v současné světové dramatice přisuzujete?

Její forma je klasická, dialog konverzační. Stylizace téměř žádná. Bez experimentů. Ale její hloubka a pravda jsou skutečné, zralé, obyčejné. Je v ní spousta věcí, které mě na divadle baví. Hovoří o složitých situacích, ale nepoučuje. Tam, kde už to nejde dál vážně, přinese humor a pomůže vám strávit tak závažné téma.

 

S čím by z ní měli diváci odcházet?

Příběh této hry je konkrétní a všeobecný zároveň. V tisících variantách se opakuje a prožil nebo prožije ho každý z nás. Je to příběh modelový, který nám v jistém smyslu nastavuje zrcadlo. Pokud se nám toto podařilo, nevím, co víc můžeme ještě chtít.

Návštěvní kniha

H. Káča (27.09.2014)

Dnes jsem byla na představení Na mělčině. Opravdu hořko sladká komedie. Smála jsem se, ale i přemýšlela (i cestou domů). Z herců sálala dobrá nálada a energie. Sabina Remundová si mě získala, nevěděla jsem, že tak krásně hraje. Jinak Bára Munzarová je také výborná herečka (ale o ní to vím) s takovým ironizujícím pohledem a úsměvem. :))

sadil stanislav (11.08.2014)

Vynikající představení Na mělčině a výkony všech herců,ale jedno jméno si dovolím sdělit-paní Iva Janžurová!Skvělá,dokonale připravená! S úctou St.Sadil


Zpět

Rychlá volba

Copyright © 2012 Divadlo Kalich. Všechna práva vyhrazena.

Instagram
Powered by Picabo Webadmin 2010.