Pro tebe cokoliv

komedie pro sedm herců a králíka
Pro tebe cokoliv
autor: Jean Robert-Charrier
překlad: Anežka Svobodová
režie: Petr Kracik
kostýmy: Samiha Maleh
scéna: Martin Černý
hudba: Milan Svoboda
Délka představení: 145 minut (včetně pauzy)

Termíny v Divadle Kalich

út 19.09. 19:00 Pro tebe cokoliv Činohra Vstupenky
út 03.10. 19:00 Pro tebe cokoliv Činohra Vstupenky
st 01.11. 19:00 Pro tebe cokoliv Činohra Vstupenky
po 20.11. 19:00 Pro tebe cokoliv Činohra Vstupenky

PREMIÉRA 1. PROSINCE 2016

OSOBY A OBSAZENÍ:

Jacqueline Du Vivier ….. JANA PAULOVÁ

Gerard Du Vivier ….. PAVEL ZEDNÍČEK

Christiane Du Vivier ….. SIMONA LEWANDOWSKA

Pierre-Alexandre Du Vivier ….. LADISLAV HAMPL

Paul Fischer ….. DAVID SUCHAŘÍPA

Maire Fischer ….. PAVLA VOJÁČKOVÁ – RYCHLÁ

Romain Fischer ….. KRISTIÁN KAŠPAR 


„Paulová do komediální role dává všechno, Pavel Zedníček jí jako lehce uťáplý manžel dobře nahrává.“ MF Dnes

„Pokud se chcete zasmát a zamyslet nad vážným nevážně, komedie Pro tebe cokoliv tato očekávání zaručeně naplní. Svědčí o tom i opakovaná, neutuchající standing ovation v rámci jeho premiérového uvedení.“ Informuji.cz http://www.informuji.cz/clanky/3383-francouzska-komedie-pro-tebe-cokoliv-sklizi-v-kalichu-bourlive-ovace/

 

Mateřská láska nemá žádné hranice. Takže když si vaše milovaná dcera usmyslí, že se chce stát humanitární pracovnicí v Africe, co uděláte? Samozřejmě ji podpoříte, protože pro ni byste udělali cokoliv! I kdyby to mělo znamenat, že se z kožešin převlečete do oblečení z biobavlny, sundáte paroží ze zdí a nově zařídíte celý byt, namísto steaku připravíte zeleninové hody a na výběrovou komisi zahrajete divadlo, že jste "alter-globalizační nadšenci", i když nemáte ponětí, co to je. A kdyby to bylo málo, z matky - zkorumpované právničky -  udělejte obhájkyni lidských a zvířecích práv, otce - operního pěvce - vydávejte za sirotka v důchodu a bratra za afrického bojovníka za svobodu. Završte to adoptováním hluchého, slepého,  pajdajícího králíka a to by bylo, abyste nebyli přesvědčiví…!

Protebe cokoliv je výborná francouzská komedie, která s velkým úspěchem baví celou Paříž.

 

Rozhovor s Janou Paulovou

Jak byste představila svou postavu Jacqueline?

Jde o vyhlášenou právničku, v soudních síních není zvyklá prohrávat – ať to stojí, co to stojí. Patří mezi lidi, kteří ve své profesi musí projevit značnou autoritu a pak jim doma delší dobu trvá, než se přepnou do lidské polohy. Lásku k manželovi a svým dětem tedy projevuje kolikrát hodně osobitě, ale uvnitř je stejná jako každá dobrá máma, pro své blízké by se rozkrájela. Když jí tedy sotva dospělá dcera oznámí, že hodlá odjet na humanitární misi do Afriky, Jacqueline spustí hromy, blesky, ovšem za tím vším je jen obyčejný strach, který známe všichni, kdo máme děti… Baví mě její humor, kolikrát velmi sarkastický. Je to úplně jiná figura, než jaké mě dosud na divadle potkávaly. Myslím, že už jsem se definitivně přehrála z udivených naivek do dospělých žen.

Hru jste viděla nejprve v Paříži, kde slavila velký úspěch. Odjížděla jste rovnou s pocitem, že ji chcete přinést do Prahy?

Ano, pamatuji si přesně, že mě to představení ohromně bavilo a také že spolu se mnou se smálo celé hlediště. Od začátku jsem té hře věřila.

Co divákům sděluje?

Je o pokrytectví, kterého máme všichni okolo sebe v různých podobách moc. A o módních trendech, jimž tak snadno podléháme – jednou jsou všichni buddhisti, podruhé třeba vegani, než se zas objeví něco nového. A já si myslím, že je zbytečné v životě cokoli předstírat. Není nic špatného na tom si ledasco vyzkoušet, ale člověk by neměl být militantní ve svých názorech a vnucovat je okolí, které o ně kolikrát vůbec nestojí. Není nad přirozenost a toleranci. 

Jde o vaši první spolupráci s režisérem Petrem Kracikem. Jak na ni budete vzpomínat?

Moc hezky. Jako na spolupráci bezvadnou a vzájemně přínosnou. Petr přišel precizně připravený, byla radost s ním tu inscenaci skládat kus po kousku. Doufám, že nešlo o spolupráci poslední.

 

Rozhovor s Petrem Kracikem

Jsou dobré komedie vzácným zbožím?

Ze všech stran se ozývá, že lidi se dnes chtějí především bavit, ale dobrých komedií je zoufale málo. Jedna opisuje od druhé a těch s originálnějším nápadem skutečně mnoho není. Předesílám, že nejsem znalec, režíroval jsem snad jen dvě komedie v životě, a proto mám před tímto žánrem velký respekt. Neboť do komedie můžete jít se sebelepší vybaveností, teoretickou i praktickou, nicméně vždycky budete stát před otázkou, zda se vám podaří správně vyvážit řadu drobných detailů. A jestliže se vám to nepovede, ta směs vybuchne málo, anebo naopak moc. Zkrátka i dobře našlápnutá  komedie se může zhroutit, úspěch tu závisí na spoustě faktorů. Je to skutečně hodně riziková disciplína a já se dlouho rozhodoval, jestli se o ni ještě pokoušet.

Co vás tedy v případě komedie Pro tebe cokoliv nakonec přesvědčilo?

Po prvním přečtení mi hra přišla sice zábavná, ale příliš doslovná, hovorná, plná odboček. Navíc zčásti situační, zčásti konverzační. Takže zpočátku jsem byl na rozpacích, co kromě kázně při zkouškách bych jí asi mohl přinést. Naštěstí jsem mohl vzít do ruky tužku a začít škrtat. Ne přepisovat, autory já nikdy nepřepisuju, ale zbavovat se všeho, co mi v textu přišlo mrtvé. A pak definitivně rozhodlo setkání s herci, které diváci v inscenaci uvidí. Jakmile jsme dospěli k tomuto obsazení, věděl jsem, že do toho jdu. Minimálně abych si mohl říct: Alespoň jsem to zkusil.

Dalo by se říci, že jste se během zkoušek i učil od herců?

S nikým z nich jsem nikdy před tím nezkoušel, jen jsem je viděl v jiných inscenacích. Takže jsem se při našem zkoušení díval a vnímal, jak každý z nich svou roli stavěl, a pomáhal jsem mu v tom. Držím se své teorie, že divadlo je věc předem domluvená, čili já se s těmito herci na této komedii domlouval, to slovo nejlépe vystihuje naše zkoušky. A zažít například Janu Paulovou při práci je lahůdka. Ona je opravdu obrovský divadelní tahoun, pokládám ji za herečku s velkým komediálním potenciálem, což můžu naštěstí říct i o ostatních hercích naší inscenace. Speciálně u hereček je smysl pro komediálnost ohromná vzácnost. 

Co by mohla komedie Pro tebe cokoliv divákům předat?

Autor do ní ukryl drobný vzkaz, že žádné věci se nemají přehánět. Naše současnost už je taková: všichni hledají recepty na cokoliv, všichni hubnou, žijí rychle, snaží se být asertivní, všichni potřebují vydělávat… Je toho prostě moc a trochu se nám v tom vytrácí potřeba zůstat svůj. To bych viděl jako téma této hry. A přestože naše postavy vypadají, že jsou vymknuté a šílej, vrátí se jim skrze ten příšerný večírek srdíčka a utuží se rodinné vztahy. Film Válka Roseových prý kdysi v Americe snížil rozvodovost. Takovou sílu asi naše komedie mít nebude, ale i u ní si můžou diváci uvědomit, že se má žít se správnou mírou i zdravým rozumem a nic se nemá vychylovat do extrémů, jelikož naše doba je sama o sobě natolik šílená, že za kousek hezkého života šel bych světa kraj.  

 

O autorovi a hře

Jean Robert-Charrier (*1983) pochází z města Tours. Možná by skončil u práv, která studoval, kdyby ho už v době dospívání během častých návštěv divadel v doprovodu maminky neuchvátila tvorba autora a režiséra Laurenta Terzieffa. Toto nadšení ho přivedlo v 18 letech k rozhodnutí přestěhovat se do Paříže a zkusit herectví. Úspěch ho měl ale potkat až později, a tak brigádničil v provozovnách rychlého občerstvení, dokud ho osud nezavedl do slavného divadla Théâtre de la Porte Saint Martin , jež napsalo kus francouzské kulturní historie. Zde začal pracovat jako uvaděč a svou pílí se vypracoval  až k pozici v administrativě tehdejšího, velice oblíbeného, ředitele a producenta Jean-Clauda Camuse, kterého o pět let (ve svých 25 letech) později v jeho funkci dokonce vystřídal. Generálním ředitelem divadla Théâtre de la Porte Saint Martin (spolu s přidruženými scénami Théâtre du Petit Saint-Martin a Théâtre de la Madelaine) je dodnes a jeho působení v této funkci je hodnoceno velmi pozitivně.

 

Před komedií Nelson (v českém uvedení Pro tebe cokoliv) napsal neméně úspěšný titul Divina (na programu 6 měsíců v Paříži a poté na turné). Nelson se setkal s neobyčejným úspěchem. V Théâtre de la Porte Saint Martin odehrál 250 repríz a následně byl uveden ve 100 francouzských městech, dále v Belgii a Švýcarsku.


Návštěvní kniha

Vořechovská Ivana (23.06.2017)

Dobrý den, včera jsem byla s dcerou na představení Pro tebe cokoliv v divadle Kalich a můžu Vám říct, že jsme se smály od začátku do konce. Vyřiďte prosím paní Paulové díky za její excelentní výkon. Jako vždy dvojice Pavel Zedníček a Jana Paulová nezklamali. Jsou zárukou krásného kulturního zážitku. Určitě se ještě přijdeme pobavit. Děkuji všem hercům za krásné zážitky. Ivana Tábor

Polcrová Věra (17.06.2017)

Dobrý den,prožila jsem 10.6.nádherný večer s představením "Pro tebe cokoliv" v Divadle Bolka Polívky v Brně s paní herečkou Janou Paulovou a panem hercem Pavlem Zedníčkem a všemi ostaními novými talentovanými mladými herci.Užila jsem si před lety také hru "Bez předsudků" a doufám,že si s nimi i v další sezoně pročistím plíce a nabiji se úžasnou pozitivitou.Prosím o předání osobního pozdravu P. a J. od rehabky Věry původem z Valašska,že nám to na fokách moc sluší.Přeji stále spokojené diváky a všem zdraví. Věra,Brno

Dobrý den, zdravíme na Moravu, děkujeme za ohlas a pozdrav samozřejmě vyřídíme. :) Vaše Divadlo Kalich

Více příspěvků

Zpět
}

Copyright © 2012 Divadlo Kalich. Všechna práva vyhrazena.

Instagram
Powered by Picabo Webadmin 2010.